نظر متخصصان سوئدی درباره دوز چهارم واکسن کرونا

مقامات بهداشتی سوئد اخیرا به افراد بالای ۸۰ سال و کسانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند توصیه کرده‌اند که دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد پس از دریافت دوزهای تقویت کننده پس از گذشت تقریباً چهار ماه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، در این صورت افراد در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن‌ها قرار می‌گیرند و به دریافت دوز تقویت‌کننده دیگری نیاز پیدا می‌کنند.

مقالات بیشتر:خانه سالمندان تهران

مقامات بهداشتی پیش از ظهور سویه امیکرون در مورد تزریق دوز تقویت کننده واکسن کرونا به گروه‌های سنی مختلف بحث می‌کردند، اما با پدیدار شدن سویه جدید امیکرون دریافت دوز تقویت کننده ضرورت بیشتری پیدا کرد، زیرا این سویه بیشتر از انواع قبلی تأثیر واکسن‌ها را خنثی می‌کند.

مقامات بهداشتی کشور سوئد اخیراً اعلام کردند که تزریق دوز چهارم واکسن کووید -۱۹ به افراد بالای ۱۸ سال و کسانی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند یا پرستار خانگی دارند، توصیه می‌شود. دوز چهارم واکسن کرونا بهتر است پس از گذشت چهار ماه از دریافت دوز سوم تزریق شود. متخصصان سوئدی معتقدند که تزریق دوز چهارم مصونیت بیشتری در برابر نوع شدید بیماری در این گروه سنی ایجاد می‌کند. آمار و اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که تا کنون ۷۳ درصد جمعیت کشور سوئد به صورت کامل واکسینه شده‌اند.

مقالات دیگر:دفتر ازداوج شهرک غرب

خداحافظی با پاندمی کرونا در سال جدید

عضو کمیته علمی ستاد مقابله کرونا گفت: به امید خدا در همین سال جاری میلادی و سال جدید شمسی از این پاندمی خداحافظی خواهیم کرد، اما از این بیماری خدا حافظی نمی‌کنیم و کرونا هم به سایر بیماری‌هایی که ما تا کنون با آن‌ها مواجه بودیم اضافه می‌شود و هر سال عده‌ای به آن مبتلا و حتی بستری می‌شوند.

بقاع خبر:مسعود یونسیان در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این سوال که شیوع کرونا تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: بعد از شیوع بیماری‌های نظیر آنفلوآنزا و سرماخوردگی شاهد دنیای بدون این بیماری‌ها نبودیم و در حال حاضر دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با هزاران بیماری واگیردار و غیر واگیر دار است و این در حالی است که ما با وجود این بیماری‌ها دچار اضطراب نمی‌شویم و زندگی ما با وجود آن‌ها مختل نمی‌شود.

مقالات بیشتر:بهترین وکیل غرب تهران

این متخصص اپیدمیولوژی ضمن اشاره به اینکه ما در حال حاضر با یک پاندمی مواجه هستیم و تمام دنیا درگیر شیوع بیماری است که زندگی مردم را مختل کرده است، ادامه داد: به امید خدا در  همین سال جاری میلادی و سال جدید شمسی با این پاندمی خداحافظی خواهیم کرد، اما از این بیماری خدا حافظی نمی‌کنیم و کرونا هم به سایر بیماری‌هایی که ما تا کنون با آن‌ها مواجه بودیم اضافه می‌شود و هر سال عده‌ای به آن مبتلا و حتی بستری و فوت می‌شوند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله کرونا با بیان اینکه همه بیماری‌ها در طول سال عده‌ای از افراد را مبتلا می‌کنند و تعدادی از افراد هم بر اثر این بیماری‌ها از دنیا می‌روند، افزود: محاسبات کشور ایالت متحده آمریکا نشان می‌دهد که سالیانه حدود ۳۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به آنفلوانزا‌های فصلی و نه آنفلوانزا‌های خطرناکی نظیر آنفلوانزا خوکی و پرندگان در این کشور فوت می‌کنند و پیش‌بینی آن‌ها این است که سالیانه حدود این تعداد از افراد هم قربانی کووید شوند  اما  اینگونه نیست سالیانه ۱۰۰ هزار نفر بر اثر گرفتاری به این بیماری فوت کنند و این به معنی رسیدن به یک استاندارد، زندگی و فرهنگ جدید است.

منبع: خبرگزاری میزان

مقالات دیگر:آموزشگاه گیتار غرب تهران

طرح «معافیت مشمولان متأهل» شامل چه افرادی خواهد شد؟

پیگیری‌ها از مسئولان ذیربط و آگاه به حوزه سربازی حاکی از آن است که در این طرح فقط «سن و تعداد فرزند» مهم است.

طرح «معافیت مشمولان متأهل» شامل چه افرادی خواهد شد؟

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، طرح معافیت مشمولان متاهل دارای دو فرزند، دیروز در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد اما این طرح در صورت تصویب در صحن علنی شامل چه افرادی خواهد شد؟

بحث سربازی این روزها بیش از گذشته مطرح شده؛ چراکه کمیسیون تلفیق بودجه در چند روز اخیر ابتدا با موضوع خرید سربازی مشمولان مقیم خارج و سپس خرید چند صد میلیون تومانی مشمولان غایب ، موضوع سربازی را بیش از پیش داغ کرده و به پر بازدیدترین اخبار رسانه و فضای مجازی تبدیل کرده است.

مقالات بیشتر:وکیل در بلوارفردوس

اما بعد از گذشت دو روز از اعلام خبر تبعیض‌آمیز و جنجالی فروش ۲۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی سربازی _که فضای جامعه را پر از حرف و حدیث و انتقاد و پیشنهاد کرده بود _ طرح «معافیت مشمولان متاهل ۳۰ سال دارای دو فرزند و بیشتر» در کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شد و رأی آورد.

و اما سوال این است که این طرح چه جزییاتی داشته و شامل کدام دسته از مشمولان می شود؛ آیا این طرح شامل مشمولان غایب نیز می‌شود؟

افراد با چه سطح از تحصیلات در شمول این طرح جای می‌گیرند؟ و ...

پیگیری‌ها از مسئولان ذیربط و آگاه به حوزه سربازی حاکی از آن است که در این طرح فقط «سن و تعداد فرزند» مهم است؛ یعنی اگر فرد مشمول، تحصیلات زیر دیپلم و یا حتی تحصیلات بالا چون دکترا داشته باشد این طرح شاملش می شود؛ فقط باید سن فرد بالای ۳۰ سال بوده و دو فرزند هم داشته باشد.

از سوی دیگر مدت غیبت سربازی نیز مهم نیست؛ ممکن است کسی از همان سن مشمولیت یعنی ۱۸ سالگی تمام وارد غیبت شده باشد و یا کسانی مثل طلاب و دانشجویان پزشکی که به صورت پیوسته تحصیل می‌کنند حتی یک روز هم غیبت نداشته باشند اما هر دو دسته با اجرای این طرح معاف خواهند شد.

گفتنی است اگر این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تایید شود و با اصل ۱۱۰ قانون اساسی نیز تطبیق داشته باشد تعداد زیادی از مشمولان غایب و غیر غایب ۳۰ ساله به بالا که پدر دو فرزند و بیشتر هستند تعیین تکلیف شده و از جنبه سربازی دیگر هیچ نگرانی نداشته و کارت معافیت دریافت خواهند کرد؛ چه افرادی که مشکل داشته و به سربازی نرفته و چه افرادی که از معافیت تحصیلی استفاده کرده و تا این سن خدمت سربازی خود را انجام نداده اند.

بنابراین شرط شمول بودن در طرح معافیت مشمولان متاهل دارای دو فرزند به بالا، فقط سن و تعداد فرزند است.

باید گفت پدران دارای دو فرزند به بالا که کمتر از ۳۰ سال سن داشته و یا افراد ۳۰ ساله دارای تک فرزند و یا فاقد فرزند در این طرح قرار نمی گیرند.