وجود دو راه حل براي پيشگيري از ابتلا به اُميكرون

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد گفت: واكسيناسيون كوويد۱۹ و رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي دو راه حل براي پيشگيري از ابتلا به سويه اُميكرون است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهركرد، سيد راشد جزايري معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد و رئيس مركز بهداشت چهارمحال و بختياري اظهار داشت: نوع جديد ويروس كرونا موسم به سويه اُميكرون در كشور به اثبات رسيده و در چهار استان در حال گردش است؛ اين ويروس قدرت سرايت بالايي دارد و در مدت دو تا سه روز افراد را درگير مي‌كند.

او با اشاره به اينكه سرعت بالاي قدرت سرايت پذيري سويه اُميكرون زنگ خطر را در كشور به صدا درآورده است، افزود: دو راه حل براي پيشگيري از ابتلا به اين سويه وجود دارد.

بيشتر بخوانيد:وكيل مرزداران

جزايري اضافه كرد: راه حل اول، انجام لكه‌گيري واكسيناسيون كرونا در نوبت اول، دوم و سوم است و تاكيد مي‌شود افراد بالاي ۱۸ سال كه از نوبت دوم واكسيناسيون آن‌ها سه ماه گذشته باشد به پايگاه‌ها مراجعه و نوبت سوم واكسن خود را دريافت نمايند.

او اظهار داشت: رعايت دستورالعمل هاي بهداشتي، فاصله اجتماعي، استفاده از ماسك، عدم حضور در تجمعات و رعايت تهويه مناسب راه حل دوم پيشگيري از ابتلا به كرونا است.

جزايري تصريح كرد: درحال حاضر استقبال بالايي از دُز سوم واكسن كرونا در استان به عمل آمده است و ۹۰ درصد مراجعين به پايگاه‌هاي واكسيناسيون افرادي هستند كه نوبت سوم واكسن را دريافت مي‌كنند.

او ادامه داد: تاكنون كميته علمي، فني و كشوري واكسيناسيون كوويد۱۹، براي گروه سني زير ۱۲ سال برنامه‌اي را ارائه نكرده است؛ بنابراين واكسيناسيون اين گروه سني درحال حاضر در دستور كار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيست.

مقالات ديگر:گلفروشي جنت آباد

جزئيات تصميم بنزيني دولت براي جزيره كيش/ بدون خودرو، پول بنزين بگيريد/ هر كد ملي چند ليتر بنزين؟

پس از اينكه در روزهاي اخير نامه اي در خصوص اجراي آزمايشي طرح بازتوزيع يارانه بنزين از طريق ارائه سهميه بنزين به افراد به جاي خودروها در جزيره قشم و كيش رسانه اي شد، امروز سرپرست منطقه آزاد كيش، جزئيات اجراي اين تصميم را بيان كرد.

به گزارش تابناك اقتصادي؛ سرپرست منطقه آزاد كيش، با اشاره به اجراي طرح "بنزين براي همه" در جزيره كيش گفت: در اين طرح به مردم سهميه ۲۰ليتري تعلق مي‌گيرد.

بر اين اساس، محمدرضا لواساني خبر افزايش قيمت بنزين را كذب دانست و با تأكيد بر اين كه تغيير قيمت حامل‌هاي انرژي نيازمند مصوبه مجلس شوراي اسلامي است، ابراز كرد: در بودجه ۱۴۰۱ اشاره‌اي به افزايش قيمت بنزين و سهميه سوخت نشده است.

وي تفاوت اين طرح با طرح پيشين را تخصيص سهميه بنزين به هر كد ملي عنوان كرد كه پيش از اين به هر خودرو تعلق مي‌گرفت.

سرپرست سازمان منطقه آزاد كيش تصريح كرد: از اين پس، سهميه بنزين به دارندگان هر كد ملي داراي خودرو يا فاقد خودرو تعلق مي‌گيرد، ميزان يارانه تخصيصي به‌ازاي هر نفر، معادل ۲۰ ليتر بنزين به‌نرخ ۱۵۰۰ تومان است.

به‌گفته لواساني يارانه سهميه بنزين از هر كارت بانكي قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو مي‌توانند اين يارانه را با اپليكيشني كه به همين منظور طراحي شده است به فروش برسانند. طبق اين طرح، افرادي كه به‌ هر دليل، امكان فروش سهميه خود يا انتقال به ديگري را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصي، مبلغ آن را به‌صورت فروش خودكار، در حساب خود دريافت خواهند كرد.

مقالات بيشتر:وكيل صادقيه

لواساني با تأكيد بر اين‌كه تمام دارندگان كد ملي كه بيش از يك سال در كشور اقامت داشته باشند، مشمول طرح هستند اظهار داشت: با اجرايي شدن طرح جديد سهميه بنزين، رانندگان وسايط نقليه عمومي همچنان از سهميه خود برخوردارند و هيچ‌گونه تغييري در سهميه تاكسي‌ها، خودرو‌هاي عمومي و گازوييلي ايجاد نمي‌شود و اعضاي  خانواده هايشان  نيز مشمول دريافت يارانه سهميه ۲۰ ليتر بنزين مي‌شوند. وي ابراز اميدواري كرد اجراي طرح جديد تخصيص يارانه بنزين به الگويي در سطح كشور تبديل شود.

بر اساس اين گزارش، رويكرد جديد دولت سيزدهم در خصوص توزيع عادلانه يارانه پنهان انرژي در ميان همه مردم در حالي اين روزها، مطرح شده است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد، حدود هشت سال قبل نيز طرحي مشابه با طرح فعلي دولت در رسانه‌ها مطرح شده بود، به گونه‌اي كه بر اختصاص سهميه ۶۰ ليتر بنزين يارانه‌اي به هر خانواده به جاي هر وسيله نقليه تاكيد داشت. 

در اين ميان، با گذشت زمان و در اسفندماه ۱۳۹۷، مجلس با پيشنهاد يكي از نمايندگان مبني بر اعطاي سهميه يك ليتر بنزين در روز به هر ايراني، مخالفت كرد. همچنين در مرداد سال  ۹۹ نيز طرحي با نام "سهميه بندي بنزين سرانه خانوار" از سوي برخي نمايندگان مجلس مطرح شد كه طبق گفته نمايندگان وقت مجلس، باقي مانده از مجلس قبل بوده و بازنويسي شده و قرار بود در صورت اجرا، براي رعايت بيشتر عدالت، مبنا را از هر خودرو به هر خانوار تغيير و سهميه‌اي نيز متناسب با پيمايش به خودرو‌هاي حمل و نقل عمومي و تاكسي‌هاي اينترنتي اختصاص دهد.

 

در آن زمان (مرداد سال گذشته) مالك شريعتي، نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس يازدهم درباره اين طرح گفت: انتظار داريم با تصويب و اجراي طرح مبتني بر تخصيص سهميه بنزين به هر خانوار به ازاي هر كدملي، كاهش آثار تورمي در دهك‌هاي پايين‌تر و كاهش فاصله طبقاتي و ضريب جيني در اقتصاد ملي از نتايج مهم طرح "سهميه بندي بنزين سرانه خانوار" باشد. اگر روزانه به هر فردي ۷ دهم ليتر بنزين تعلق بگيرد، مثلا يك خانواده ۵ نفره، ماهيانه ۱۰۰ ليتر بنزين تعلق مي‌گيرد. شريعتي با اعلام اينكه در اين طرح براي هر فرد ماهيانه ۲۰ ليتر بنزين در نظر گرفته شده است، افزود: در اين طرح پيش بيني شده تا سامانه‌اي براي فروش بنزين افرادي كه خودرو ندارند پيش بيني شود."

از سوي ديگر؛ بر اساس طرح ياده شده در مردادماه سال ۹۹، تاكيد شده بود كه اگر صاحب خودرويي تمام سهميه خانوار خود را استفاده نكند، سهميه باقي مانده از طريق سامانه‌هاي بانكي، قابل واگذاري به ديگران است يا در پايان هر ماه به شركت پالايش و پخش بازگردد و معادل قيمت متوسط ماهانه آزاد بنزين در كارت بانكي صاحب خودرو شارژ شود تا بتواند كالاي ايراني خريداري نمايد كه اين خود كمك به جهش توليد داخلي خواهد بود. همچنين قيمت دوم و آزاد بنزين در اين طرح، شناور و معادل ۹۰درصد قيمت بنزين فوب خليج فارس با نرخ تسعير سامانه نيما خواهد بود. بيشتر منابع حاصل از اين طرح به اصلاح و گسترش سيستم حمل و نقل عمومي اختصاص خواهد يافت و بخشي نيز صرف دوگانه سوز كردن خودرو‌هاي عمومي و تاكسي‌هاي اينترنتي خواهد شد. همچنين در اين طرح هرگونه افزايش نرخ خدمات حمل و نقل عمومي توسط دولت، شورا‌هاي شهر و روستا و شهرداري‌ها، ممنوع و وزارت صمت نيز مكلف شده است سهم خودرو‌هاي پايه گازسوز با موتور داخلي را به ۳۵درصد افزايش دهد.

به هر صورت بعد از اعلام وصول اين طرح، خبر خاصي در مورد آن منتشر نشد تا اينكه چهارم اسفندماه ۱۳۹۹ در جريان بررسي جزئيات لايحه بودجه ۱۴۰۰ دوباره مالك شريعتي، اين طرح را براي ورود به لايحه بودجه پيشنهاد داد. مالك شريعتي نياسر به عنوان پيشنهاد دهنده الحاق يك بند به تبصره (۱) توضيح داد: در حال حاضر سهميه بنزين يارانه‌اي بين افرادي توزيع مي‌شود كه داراي خودرو هستند، اما نيمي از خانواده‌ها كه فاقد خودرو هستند از اين سهميه بي‌بهره هستند. وي گفت: در پيشنهاد مطرح كه گام اول است گفته مي‌شود ۵۰ درصد جامعه كه از سهميه يارانه‌اي بنزين ۳ هزار توماني بي‌بهره هستند، به ازاي هر عضو خانواده ۱۵ ليتر بنزين ۳ هزار توماني دريافت كنند. اين ايده باعث رعايت مساله جمعيت كه مورد اهميت است نيز مي‌شود. وي ادامه داد: حتي مي‌توان بازاري ايجاد كرد تا كساني كه خودرو ندارند، اما سهميه بنزين يارانه‌اي دريافت مي‌كنند، بنزين خود را خريد و فروش كنند. حتي تاكيد شد كه ممكن است دولت كنوني توان اجرا نداشته باشد؛ از اين روي، اجراي آن را به ابتداي مهرماه موكول كرده‌ايم.

در نهايت در آن زمان (اسفند ۹۹) نمايندگان مجلس با ۸۴ رأي موافق، ۱۴۵ رأي مخالف و ۲ رأي ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماينده حاضر در جلسه مخالفت كردند.

مقالات ديگر:سالن عقد شيك شهرك غرب