آيا مالكين «ابد و يك روز» مي‌توانند از ساسي مانكن شكايت كنند؟

به گزارش  تسنيم، با انتشار كليپي جنجالي از يك خواننده لس‌آنجلسي به‌همراه بازيگر فيلم‌هاي غيراخلاقي كه از يكي از سكانس‌هاي فيلم «ابد و يك روز» استفاده كرده است، اين سؤال مطرح شده است كه؛ آيا صاحبان اين فيلم سينمايي مي‌توانند در دادگاه‌ و مجامع حقوقي بين‌المللي از سازندگان اين كليپ شكايت كنند يا خير؟

البته موضوع حريم قانوني فيلم‌هاي سينمايي در كشور ما سال‌هاست كه دريده شده است و مشكلات قانوني آثار فرهنگي ما اعم از قاچاق، تحريف، سرقت و... به‌وفور ديده مي‌شود، قبل‌تر نيز در اين باره گزارشات و گفت‌وگوهايي با اصحاب فرهنگ و قانون داشتيم و به راهكارهاي قانوني براي جلوگيري از مشكلات قانوني محصولات فرهنگي نيز اشاره شده است، چيزي كه اشاره شده بود اين نكته بود كه تهيه‌كنندگان و مالكان فيلم‌ها خود در وهله اول بايد دلسوز و پيگير مطالبات قانوني باشند و كنار آنان دولت و مسئولين فرهنگي نيز وارد عمل شوند.

نكته خلاف قانون كليپ منتشرشده، مسئله تحريف اثر فرهنگي و نقش قوانين كپي‌رايت فيلم است، در برخي از مصاديق، بعضاً سازنده آن هجو و يا تحريفي را عليه يك اثر فرهنگي و هنري مي‌كند كه منجر به نقض قوانين كپي‌رايت مي‌شود كه مورد اخير نيز با اين اتهام مطابقت دارد.

در اين خصوص ابوذر نصراللهي وكيل پايه‌يك دادگستري نكاتي را از منظر حقوق با ما در ميان گذاشت تا به شفافيت اين موضوع از اين ديدگاه اشاره شود.

نصراللهي بيان كرد كه «ماده 1 قانون حمايت از مؤلفين و مصنفين، فيلم‌هايي را كه با مجوز وزارت ارشاد توليد مي‌شوند مورد حمايت قرار داده است. براساس ماده 19 همين قانون، هرگونه تغيير و يا تحريفي در يك اثر هنري و يا يك فيلم و نشر آن ممنوع اعلام شده است و براساس ماده 25 همان قانون براي آن از سه ماه تا يك سال حبس پيش‌بيني شده است.

وي ادامه داد: كليپ منتشرشده در فضاي مجازي طبق بررسي‌هاي اوليه روشن است كه از تكنيك جعل عميق در فيلم «ابد و يك روز» استفاده كرده و عملاً حق كپي‌رايت فيلم را كه جوايز خارجي را هم به دست آورده است، با تحريف نقض كرده است، بنابراين طبق ماده 7 و 8 قانون مجازات اسلامي، صاحبان فيلم «ابد و يك روز» مي‌توانند به‌صورت كيفري در محاكم قانوني كشورشان عليه افرادي كه مبادرت به ساخت اين كليپ كردند، اقامه دعوي كنند، خصوصاً آن‌كه خواننده كليپ مذكور يك ايراني است كه تابعيت ايراني آن هنوز سلب نشده است و براي همين امكان اقامه دعوي را دارد.

اين وكيل دادگستري در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود درباره شكايت صاحبان فيلم ابد و يك روز گفت: در نتيجه انتشار اين كليپ مبتذل اگر ذي‌نفعان فيلم احساس كنند كه كليپ ضرر و زيان مادي به آن وارد كرده است، مي‌توانند از دادگاه‌ مطالبه خسارت كنند كه براي رسيدگي به اين قبيل موارد، شعبه‌اي تخصصي براي دعاوي بين‌المللي در مجتمع قضايي شهيد بهشتي وجود دارد.

وي در پايان بيان كرد كه در خصوص شكايت و ارائه كيفرخواست بايد گفت كه دو جنبه حق خصوصي و عمومي وجود دارد كه اولي متعلق به سازنده فيلم است اما درباره حق عمومي، دادستان مي‌تواند به‌عنوان مدعي‌العموم عليه سازندگان كليپ به‌خاطر جريحه‌دار كردن عفت عمومي و امنيت اخلاقي مردم، وارد عمل شود و متهم را تحت تعقيب قرار دهد و از طريق پليس بين‌المللي احضار كند.»

 

ناگفته نماند كه اين خواننده قبلاً نيز با حضور در عربستان سعودي و با اخذ چندصدهزار دلار از پادشاه اين كشور كه در هم‌پيماني با آمريكا و اسرائيل نقشي روشن و صريح دارد، منجر به واكنش‌هاي صريح و جدي فعالين فرهنگي مبني بر وطن‌فروشي شد،با اين حساب بايد گفت كه براي شكايت عليه اين خواننده لس‌آنجلسي هم سازندگان فيلم و هم دادستان كشور مي‌توانند عليه وي اقدام حقوقي انجام دهند.

بايد ديد كه واكنش صاحب فيلم و دادستاني كشور چه خواهد بود، آيا با اقدام بموقع جلوي ساخت مصاديق ناهنجار اخلاقي ديگر را مي‌گيرند يا خير؟

از سوي ديگر بايد ديد كه؛ چرا تهيه‌كنندگان سينماي ايران نسبت به اقدام عليه خاطيان حقوقي فيلم‌ها و آثارشان اقدامي نمي‌كنند و با سكوت از كنار آنان گذر مي‌كنند.

مقالات بيشتر:بهترين وكيل غرب تهران

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.