نگراني از بودجه‌ وزارت بهداشت براي ۱۴۰۱

 معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت اولويت‌ها و وضعيت بودجه‌اي سال آينده حوزه سلامت را تشريح كرد.

ايسنا نوشت: معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت اولويت‌ها و وضعيت بودجه‌اي سال آينده حوزه سلامت را تشريح كرد.

مهندس رحيمي با اشاره به وضعيت بودجه‌اي وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱، گفت: در زمينه بودجه ۱۴۰۱ به طور كلي و با توجه سياست كلي دولت، يكسري تغييرات ساختاري داشتيم و آن هم تجميع همه دستگاه‌هاي ذيل وزارت بهداشت در مجموعه وزارت بهداشت بود. اين اتفاق خوبي است كه مي‌تواند نظارت را بالاتر برده، دقت را بيشتر كرده و مديريت منابع را بهبود بخشد. هرچند كه در اين مسير هم چالش‌هايي وجود دارد كه بايد بتوانيم اصلاح كنيم.

مقالات بيشتر:مشاوره حقوقي تلفني رايگان

نگراني بودجه‌اي وزارت بهداشت

وي با بيان اينكه همچنان از ميزان رشد بودجه وزارت بهداشت نگرانيم، گفت: چراكه بخش اعظم حقوق و دستمزد كاركنان‌مان را شامل شده و قطعا در سال جاري هم تا پايان سال دچار چالش‌هاي پرداختي خواهيم بود، اما داريم تلاش مي‌كنيم كه با مذاكراتي كه با كميسيون بهداشت و درمان مجلس و مديريت سازمان برنامه و بودجه و كارشناسان حوزه‌ها داريم، بتوانيم اصلاحاتي را انجام دهيم.

تكاليفي كه نبايد قرباني كمبود منابع شوند

رحيمي تاكيد كرد: قطعا بودجه موارد تكاليفي مانند پزشك خانواده، پرونده الكترونيك سلامت و طرح تحول سلامت، تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري و… از دغدغه‌هاي اصلي ماست كه در سال آينده قرباني كمبود منابع نشود. البته سياست دولت هم بر اين است.

كمبود منابع وزارت بهداشت در لايحه بودجه ۱۴۰۱

رحيمي با بيان اينكه بعد از نهايي كردن جزئيات، اعداد و ارقام بودجه‌اي را اعلام مي‌كنيم، گفت: در همين لايحه اخير هم همچنان با كمبود منابع در سال ۱۴۰۱ مواجه هستيم.

تخصيص ۸۰ درصدي بودجه عمومي وزارت بهداشت

وي درباره ميزان تخصيص بودجه سال ۱۴۰۰ نيز گفت: تقريبا در حوزه هزينه‌هاي عمومي بالغ بر ۸۰ درصد تخصيص پيدا كرده است، اما ما براي تامين ساير منابع براي موضوعات‌مان تا پايان سال‌ نگرانيم. زيرا ما سال سختي را گذرانديم و بسياري از هزينه‌هاي سرسام‌آور كرونا همچنان باقي است. بايد فرصتي هم براي ريكاوري و بازآرايي همه صحنه‌هايي كه درگير كرونا بودند كه به منابع زياد نياز دارد، داشته باشيم. از سوي ديگر بحث اقداماتي مانند تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري كه مقام معظم رهبري روي آن تاكيد داشتند، پرداخت مطالبات كاركنان و تبديل وضعيت نيروها از موضوعاتي است كه نياز به هزينه بالا دارد.

پيشنهاد حذف ارز ترجيحي بدون افزايش پرداخت از جيب مردم

وي درباره حذف ارز ترجيحي در لايحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: پيشنهاد حذف ارز ترجيحي دارو بايد در قالب كميسيون‌ها و در شوراي عالي بيمه طرح شود، ميزان احتمال كسري كه اتفاق مي‌افتد، پيشنهاد شده و به هيات دولت اعلام شده است. در بودجه ۱۴۰۱ هم پيش‌بيني شده كه بتوان در قالب صندوق‌هاي بيمه و از محل وزارت بهداشت پرداخت شود كه خسارتي به مردم وارد نشود. يعني همان بحث پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز به بيمه‌ها تا پرداخت از جيب مردم افزايش پيدا نكند

رحيمي تاكيد كرد: فعلا اين پيشنهاد دولت است كه همه ارزهاي ترجيحي حذف شود، اما بايد منتظر باشيم كه مجلس نظر نهايي را اعلام كند.

اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام؛ اولويت عمراني وزارت بهداشت

معاون توسعه وزارت بهداشت، گفت: در زمينه بودجه‌هاي عمراني هم اولويت اول ما تعيين تكليف و اتمام همه پروژه‌هاي نيمه تمام با جدول زمان‌بندي است. حجم عظيمي از پروژه‌هاي نيمه تمام داريم كه اولويت اول ما هستند.

رحيمي درباره مهم‌ترين اولويت‌هاي بودجه‌اي وزارت بهداشت، گفت: مهم‌ترين تكاليف برنامه‌اي ما بحث پزشك خانواده، تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري، اجراي پرونده الكترونيك سلامت، طرح تحول نظام سلامت و موضوعات مرتبط با كروناست كه از دستوركار خارج نشده و بايد واكسيناسيون به حد اعلا برسد. همچنين اتمام‌ پروژه‌هاي نيمه‌كاره در سراسر كشور برايمان مهم است.

مقالات ديگر:برگزاري مراسم ختم در ايام كرونا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.